Kres dla Pb95, Pb98 i ON

Kres dla Pb95, Pb98 i ON

Funkcjonowały lata całe, zżyliśmy się. Ale nic nie trwa wiecznie. Przyszedł właśnie czas na zmianę w oznakowaniu paliw. Zgodnie z unijną Dyrektywą 2014/94/EU od 12 października bieżącego roku dotychczasowe oznakowania Pb95, Pb98 i ON będą zastąpione całkiem nowymi.

 

Kres dla Pb95, Pb98 i ONI tak, dla benzyny przybiorą kształt kółka, a wyróżniającą literą będzie „E” (dla specyficznych biokomponentów zawartych w benzynie):
“E5” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 5% etanolu,
“E10” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 10 % etanolu,
„E85” z zawartością 70 – 85% bioetanolu.

 

 

Kres dla Pb95, Pb98 i ONOlej napędowy oznaczony jest kwadratem , gdzie “B” oznacza specyficzne biokomponenty obecne w oleju napędowym, a XTL oznacza syntetyczny olej napędowy i wskazuje, że nie uzyskano go z ropy naftowej:
“B7” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 7% biodiesla,
“B10” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 10% biodiesla,
«XTL» – tu parafinowy olej napędowy, używany jako czyste paliwo.

 

Kres dla Pb95, Pb98 i ONPaliwa gazowe mają oznaczenia w kształcie rombu:
„H2” wodór,
„CNG” sprężony gaz ziemny,
„LNG” skroplony gaz ziemny,
„LPG” gaz płynny (mieszanina propanu i butanu)

 

Takie oznaczenia pojawią się nie tylko na stacjach paliw, ale także producenci aut mają obowiązek umieszczać je w nowo wyprodukowanych pojazdach (przy wlewach czy zaworach tankowania).

Chodzi o to, by kierowcy poruszający się po różnych krajach Unii Europejskiej nie mieli problemu z wyborem odpowiedniego paliwa i uniknęli kłopotów, z jakimi wiąże się zatankowanie niewłaściwego. Nowe etykiety wprowadzone będą we wszystkich 28 państwach członkowskich UE, krajach EOG (Islandii, Liechtensteinie i Norwegii) oraz w Macedonii, Serbii, Szwajcarii i Turcji.

Kres dla Pb95, Pb98 i ON

Niektóre stacje w Polsce mają już podwójne oznakowanie. Ciekawe, na ilu można zatankować np. wodór? Z kolei na wprowadzoną pilotażowo kilka lat temu E85 (na wybranych stacjach Orlen), zwaną także BIO85  nie było zbyt wielu chętnych, gdyż niewiele jeżdżących po naszych drogach aut było do nowego biopaliwa przystosowanych.  Jednakże już u naszych gospodarnych południowych sąsiadów E85, czyli bioetanol z 15-procentową domieszką benzyny zrobił niezłą karierę. Czesi łatwo przeliczyli, że przy tańszym o ok. 10 koron za litr paliwie na bazie alkoholu koszt konwersji (4 – 10 tys.koron) szybko się zwraca, bo już po 8 – 20 tankowaniach.

 

 

Źródło: ACEA, ACEM, ECFD, FuelsEurope i UPEI oraz cng-lpg.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *