Konwój nieodległej przyszłości

Konwój autonomiczny

TRUCK PLATOONING to połączenie dwóch lub więcej ciężarówek autonomicznych w konwój,
wykorzystujący technologię łączności i zautomatyzowanych systemów wspomagania jazdy.
Pojazdy te automatycznie utrzymują ustaloną, bliską odległość między sobą,
gdy są połączone w jeden zestaw na określony etap przejazdu, na przykład jadąc po autostradach.
Zazwyczaj prowadząca ciężarówka wykonuje większość „pracy” podczas jazdy. Modele konwoi różnią się pod względem tego, co robią kierowcy kolejnych samochodów ciężarowych, od kierowców obserwatorów do braku kierowcy w ogóle.Ciężarówka na czele plutonu działa jako przywódca, a pojazdy jadące z tyłu za nią reagują
i powtarzają zmiany w jej ruchu, co wymaga od kierowców niewielkiego lub zerowego działania.
Kierowcy mogą mieć kontrolę przez cały czas, mogą również zdecydować o opuszczeniu konwoju i samodzielnej dalszej jeździe.

CZYSTOŚĆ, BEZPIECZEŃSTWO, WYDAJNOŚĆ
Są to trzy podstawowe korzyści Truck Platooningu. Konwój autonomicznych ciężarówek obniża zużycie paliwa i emisję CO2. Biorąc pod uwagę, że ciężarówki mogą jechać bliżej siebie, tarcie powietrza jest znacznie mniejsze. Emisja CO2 zmniejsza się o 8%-16%.
Jazda w konwoju autonomicznym pomaga także zwiększyć bezpieczeństwo. Hamowanie jest automatyczne i natychmiastowe; ciężarówki podążające za pojazdem wiodącym potrzebują na reakcję zaledwie jedną piątą czasu, jakiego wymaga człowiek.
Konwój autonomiczny, czy semi autonomiczny optymalizuje transport poprzez efektywniejsze wykorzystanie dróg, dostarczając towary szybciej i redukując korki. W niektórych sytuacjach można również rozszerzyć zasięg jazdy ciężarówek.
Kierowcy w czasie jazdy mogą wykonywać inne zadania, takie jak praca administracyjna czy telefonowanie.

Konwój zintegrowany

Pod przewodnictwem ETPC (European Truck Platooning Challenge czyli Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów), projektu powstałego z inicjatywy Holandii i przez rząd holenderski realizowanego powstała mapa drogowa działań prowadzących do upowszechnienia Truck Platooningu na europejskich drogach. Są to działania w obszarze zarówno technologii, jak i legislacji.
Ciekawe, że wszyscy wielcy producenci samochodów ciężarowych, którzy na codzień ze sobą rywalizują (MAN, Daimler, IVECO, Scania, DAF,Volvo), to w tej sprawie od początku współpracują, co daje konkretne efekty i przybliża nas do tej specyficznej rewolucji w drogowym transporcie towarowym. Mapa drogowa ETPC przewiduje, że nastąpi to przed 2023 rokiem.

Praktycznych danych dostarczają testowe jazdy autonomicznych (zintegrowanych) konwojów ciężarówek. Nie tylko zresztą w Europie. Ostatnio Scania i Toyota testowały taką jazdę w Singapurze, Daimler Trucks w Japonii, a Volvo w Kanadzie.

Żródło: ACEA, ETPC, youtube

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *